HelloFresh Logo

Nye norske mattrender: Søkedata avslører skiftende smak

Er nordmenn virkelig i ferd med å omfavne det vegetariske kjøkkenet, eller er det bare en forbigående kuriositet? Kan populariteten til matkasser endre måten vi lager mat på? Søkedata gir overraskende svar på hvordan matpreferansene våre utvikler seg.
Er nordmenn virkelig i ferd med å omfavne det vegetariske kjøkkenet, eller er det bare en forbigående kuriositet? Kan populariteten til matkasser endre måten vi lager mat på? Søkedata gir overraskende svar på hvordan matpreferansene våre utvikler seg.

Innsikt i nordmenns matsmak

Hvordan har spisevanene i Norge egentlig endret seg over tid? Er den økende interessen for vegetarmat et tegn på en dypere, kulturell forvandling, eller bare en flyktig trend? Og hvilken rolle spiller globale påvirkninger og teknologi i våre matvalg? Hos HelloFresh har vi dykket ned i en verden av data og utarbeidet rapporten «Norge til bords».

For å virkelig forstå det skiftende landskapet av folkets matvaner, har vi dykket ned og studert de norske søketendenser relatert til mat, oppskrifter og kjøkken. Denne tilnærmingen har avslørt fasinerende mønstre i matvanene våre, og gitt oss en sjelden innsikt i gapet mellom våre kulinariske idealer og daglige praksiser. Derfor utforsker vi her mer enn bare hva vi sier at vi liker, men hva vi faktisk søker etter og lager hjemme.

Kjøtt- kontra vegetarretter: Ser vi en endring i norske spisevaner?

Er det norske middagsbord dominert av tradisjonelle kjøttretter, eller er det grønne, plantebaserte alternativer som begynner å ta over? I de siste årene har det vært satt et stadig større fokus på vegatretter, men har dette virkelig begynt å påvirke hva nordmenn legger på tallerkenen? En analyse av søkedata viser en interessant trend i forbrukeratferden: Selv om oppskrifter med kjøtt fortsatt dominerte søkene i 2024, hvor storfekjøtt er den soleklare favoritten, har søk etter vegetariske oppskrifter sett en økning i de seneste årene.

Søkedata avslører en langsom, men stabil vekst i interessen for vegetariske måltider. Til tross for at søkene etter vegetarretter ikke har overgått de for kjøttkategorier, tyder denne økningen på en voksende nysgjerrighet og vilje blant nordmenn til å integrere flere plantebaserte alternativer i sitt kosthold.

Det er likevel fortsatt tydelig at selv om vegetariske oppskrifter vinner terreng, opplever de tradisjonelle kjøttkategoriene fortsatt sterk lojalitet blant forbrukerne. I vår rapport, «Norge til bords» kommer det også fram at kun 7 prosent av de spurte karakteriserer seg som fleksitarianere, hvor de fra tid til annen prøver å redusere kjøttforbruket eller velger vegetariske alternativer. Derimot svarer hele 75 prosent at de følger et tradisjonelt kosthold, hvor både kjøtt og grønnsaker inngår.

Voksende interesse for vegetarmat rundt om i Norge

Når vi ser på hvordan den økende interessen for vegetarmat er fordelt i vårt langstrakte land, blir det tydelig at de fleste fylker er med på fremgangen. Fra 2022 til 2023 viser alle fylker en økning i antall søk etter vegetariske oppskrifter, med unntak av Vestland og Troms, hvor det har vært mindre nedganger. Det er imidlertid stadig hovedstaden som leder an med det høyeste antallet søk etter vegetariske alternativer, men noen fylker viser betydelige endringer, blant annet Vestfold, som viser den største økningen på 34,66 prosent fra 2022 til 2023. Dette indikerer en nasjonal trend mot et kosthold som blir mer plantebasert – en trend som speiler global bevissthet om miljø og helse.

Veksten i søk kan sees i sammenheng med en økt sosial bevissthet rundt klimaendringer og dyrevelferd, hvor Norge er kjent for å være foran på miljømessige initiativer. I tillegg lanserte Helsedirektoratet nye kosteråd i 2023, som blant annet legger stor vekt på at kostholdet hovedsakelig bør være plantebasert. De nye kostrådene har trolig fungert som enda et insitament for nordmenn til å legge om spisevanene og å fått flere til å ville teste vegetariske oppskrifter, skal vi tro søkedataen.

Verden rundt bordet: Norges mest populære kjøkken

I takt med en stadig mer globalisert matkultur, har Norges kulinariske scene gjennomgått betydelige endringer. Søkedata fra de siste årene avslører en stadig voksende interesse for asiatiske kjøkken, med indisk, thai og bredere asiatiske retter som de tre mest populære.

Etter å ha opplevd en bølge av popularitet rundt sushi, som hadde sin absolutte topp i 2017 og 2018, ser vi nå at nordmenns appetitt for asiatisk mat har utviklet seg videre til å omfatte et bredere spekter av smaker og retter. Søkedata viser at nordmenns interesse gradvis har vent seg mot andre mer tradisjonelt hjemmelagede asiatiske retter. Nå står nemlig retter som ramen, bao, og dumplings i søkelyset.

Dette skiftet viser en vilje blant nordmenn til å dykke dypere inn i det asiatiske kjøkkenet. Det er tydelig at mens sushi fortsatt nytes, er det nå disse nye, spennende rettene som fører an i den kulinariske utforskningen i Norge.

Matkasser – en trend som er kommet for å bli

Matkasser – en trend som er kommet for å bli

I en travel hverdag velger stadig flere nordmenn å forenkle matlagingen ved å abonnere på matkasser. Denne trenden, som tok av for noen år siden, har bevist at den er mer enn bare en midlertidig mote. Søkedata viser en vedvarende høy interesse for matkasser, noe som indikerer at dette er en trend som er kommet for å bli.

De mange fordelene med matkasser – som deres enestående grad av bekvemmelighet, den medfulgte tidsbesparelsen og muligheten for tilpasninger til ulike kostholdspreferanser, kombinert med muligheten for å utforske nye kulinariske opplevelser – har gjort at dette er trend som er ikke bare er i ferd med å bli et fast inventar i mange norsk hjem, men som allerede nå er en del av hverdagen til mange husstander landet over.

Har du enda ikke hoppet på bølgen med matkasser, kan du gjøre det i dag her hos HelloFresh. Vi tilbyr skreddersydde matkasser som leveres rett hjem til deg på den dagen du ønsker. Du kan velge fra over 28 ukemenyer og markedsvarer hver uke, med et bredt utvalg av kjøtt, fisk og sesongens råvarer. Våre matkasser er praktiske, og gir deg muligheten til å lage digge, restaurantverdige måltider hjemme hos deg selv.
«Fredagstacoen»: Norges ukentlige kulinariske kjærlighetsaffære

«Fredagstacoen»: Norges ukentlige kulinariske kjærlighetsaffære

Taco har blitt en integrert del av norske spisevaner, spesielt populær på fredager, og har skapt en unik kulturell tradisjon kjent som «fredagstacoen». I vår rapport, «Norge til bords», kommer taco også inn på en stolt andreplass, rett etter pizza, på spørsmålet om "Hvilke av følgende retter er blant dine favoritter?". Dette understreker tacoens faste plass i hjertene til det norske folk, ikke minst som en ukentlige tradisjon. Og denne tradisjonen har ikke bare festet seg i Norge, men også funnet fotfeste i nabolandet Sverige. Likevel står Norge i spissen med det høyeste antallet tacosøk per innbygger i Skandinavia.

En analyse av søk etter taco på globalt plan viser attpåtil at Norge havner på en forrykende fjerdeplass i verden, når det gjelder antall søk per innbygger. Dette understreker nordmenns ekstraordinære kjærlighet for denne meksikanske retten. Interessen for taco spenner over hele landet, og populariteten kan delvis forklares med dens tilpasningsdyktighet og sosiale natur. Denne retten inviterer til kreativitet i kjøkkenet, hvor hver person kan tilpasse sin taco etter egne preferanser, noe som gjør måltidet til en interaktiv og samlende opplevelse. «Fredagstacoen» er nemlig blitt til mer enn bare et måltid; det er en ukentlig begivenhet som bringer familier og venner sammen. Det er et fenomen som viser hvordan en global rett kan tilpasses og bli en del av det nasjonale kjøkkenet, og samtidig være et symbol på matens kraft til å forene mennesker. Taco i Norge er nemlig et bevis på matens rolle ikke bare som næring, men også som en kilde til samhold og glede.
Søkedata i denne artikkelen er tatt fra Google Keyword Planner og Google Trends, med tidsrammer angitt under grafen.